6 نکته ایمنی در استفاده از داربست

نکات ایمنی در استفاده از داربست

با رعایت نکات ایمنی داربست، ایمنی سازه داربست افزایش پیدا می‌کند و اتفاقات ناگوار مانند سقوط احتمالی افراد پیش نخواهد آمد. برای دسترسی به ارتفاعاتی که بیشتر از دو متر هستند معمولاً از داربست فلزی ایمن استفاده می‌شود؛ اما اگر در اجرا و نصب آن‌ها به نکات ایمنی مانند فاصله بین پایه‌های عمودی، استفاده از بست های مناسب و قطعات سالم، استفاده از لوله‌های مهار و … توجه نشود، ممکن است خسارات بسیاری برای پروژه به همراه داشته باشد و حتی جان کارکنان را به خطر بیندازد. برای آشنایی با نکات ایمنی در استفاده از داربست می‌توانید به وب‌سایت داربست فلزی پویا بست مراجعه نمایید.

نکات ایمنی که باید در نصب داربست فلزی ایمن به آن توجه داشته باشید

رعایت فاصله بین پایه‌های عمودی

اولین نکته‌ای که باید هنگام نصب داربست فلزی ایمن به آن توجه داشته باشید رعایت فاصله‌های بین پایه‌های عمودی داربست است. حداکثر فاصله‌ای که برای پایه‌ها در نظر گرفته می‌شود دو متر است؛ بنابراین به‌هیچ‌وجه نباید میزان فاصله پایه‌ها از دو متر بیشتر باشد و همه پایه‌ها باید در یک راستا قرار بگیرند و به‌هیچ‌وجه کج نباشند.

استفاده از بست داربست مناسب

به کاربرد بست درست و متناسب روی ایمنی ساز تأثیر زیادی دارد. برای متصل کردن لوله‌های داربست به‌صورت عمودی باید از بست هایی استفاده شود که دارای زاویه قائم هستند و می‌توانند بار زیادی را تحمل کنند؛ بنابراین شناخت نوع داربست و کاربرد آن هنگام نصب باید موردتوجه قرار بگیرد.

استفاده از قطعات سالم

تمام قطعاتی که برای ساخت سازه داربست استفاده می‌شوند باید سالم باشند. اگر از قطعات شکسته، معیوب، خمید و یا ترک‌خورده استفاده شود باعث کاهش ایمنی و استحکام سازه می‌شود؛ بنابراین به کار بردن قطعات معیوب ممنوع است.

استفاده از لوله‌های مهار

استفاده از لوله‌ های مهار به‌صورت ضربدری باعث افزایش استحکام سازه می‌شوند. این لوله‌ها دارای دو نوع بیرونی و خارجی هستند.

بررسی ویژگی‌های سطح زیر داربست

هنگام نصب داربست باید به ویژگی‌ های سطح زیرین سازه توجه داشته باشید. سطح زیرین باید کاملاً سفت باشد تا لوله ‌های مهار دچار لغزش نشوند. اگر سطح زیر کار سفت نباشد حتماً بایستی از ورق فلزی برای افزایش استحکام آن استفاده شود.

به‌کارگیری الوارهای مناسب برای استفاده کارگران

الوارهای مورداستفاده برای کارکنان باید حتماً دارای عرض ۲۵ سانتی‌متر یا بیشتر باشد. ضخامت الوارها هم نباید از پنج سانتی‌متر کمتر باشد. این الوارها باید کاملاً سالم باشند و هیچ‌گونه ترک‌خوردگی یا پوسیدگی نداشته باشند.

نصب درست لوله‌ها برای تحمل بار

هنگام نصب داربست، لوله‌ها باید به‌صورتی نصب شوند که خم نشوند و بتوانند ۴ برابر وزن خود را تحمل کنند.

در نظر گرفتن فاصله لوله‌های داربست و خطوط حامل برق

برای حفظ امنیت کارکنان باید فاصله خطوط برق با لوله‌های داربست موردتوجه قرار بگیرد. فاصله بین داربست تا خطوط برق کمتر از ۳۰۰ ولت دست‌کم یک متر است.

استفاده کردن از پایه‌های شیب‌دار

علاوه بر استفاده از پایه‌های عمودی هنگام نصب داربست، باید از پایه‌های شیب‌دار نیز استفاده شود تا مقاومت و استحکام سازه افزایش پیدا کند. به ازای هر ۴ متر ارتفاع، باید این پایه‌ها یک متر به‌طرف عقب کشیده شوند.

به‌کارگیری پله داربست برای رفت‌وآمد

استفاده از پله و پاگرد داربست، برای رفت‌وآمد کارکنان ضروری است. چراکه لوله‌های داربست برای رفت‌وآمد و بالا رفتن مناسب نیستند.

توجه به شرایط جوی

هنگام نصب داربست فلزی بایستی به شرایط جوی توجه شود زیرا در شرایط جوی نامناسب امکان قرار گرفتن سازه به‌صورت دقیق وجود ندارد.

error: محتوا این سایت محفوظ شده می باشد