مزایای استفاده از لوله داربست سنگین در برج بندی

  • مزایای استفاده از لوله داربست سنگین در برج بندی

لوله داربست بر اساس دسته‌بندی کلی به دو نوع تقسیم می‌شود.

  1. لوله داربست سبک
  2. لوله داربست سنگین

در اغلب پروژه‌های ساختمانی از لوله‌های داربست که دارای ابعاد و کیفیت‌های مختلفی هستند استفاده می‌شوند .هر یک از این لوله‌های داربست با توجه به ویژگی‌هایی که دارند در پروژه‌های مخصوص مورداستفاده قرار می‌گیرند. در این نوشتار قصد داریم اطلاعات دقیقی درباره نوع مقاطع مورداستفاده در داربست‌های سنگین و مزایای استفاده از لوله داربست سنگین در برج بندی در اختیار شما قرار دهیم .بنابراین ابتدا درباره مفهوم لوله داربست سنگین و تفاوت‌های آن با لوله داربست سبک صحبت می‌کنیم و سپس یک‌به‌یک مزایای استفاده از لوله داربست سنگین را برای شما عنوان می‌کنیم.

  • منظور از لوله داربست سنگین چیست ؟

در اغلب پروژه‌های ساختمانی بزرگ که ارتفاع آن بیش از 30 متر می باشد استفاده از لوله سنگین داربست موجب مستحکم تر شدن سازه و همچنین  بالا رفتن استحکام سازه  می شود ،  برای انجام فعالیت‌هایی که نیاز به حضور تعداد زیادی نیروی کار دارد از داربست‌های فلزی استفاده می‌شود. این داربست‌ها باید بتوانند فشار زیادی را تحمل کنند. به دلیل اینکه پروژه‌های سنگین و بزرگ که اغلب در کلان‌شهرها اجرا می‌شوند نیاز به نیروی کار زیادی دارند، از لوله‌های داربست سنگین و مقاطع سنگین برای ساخت این داربست‌ها استفاده می‌شود تا هم بتواند ایمنی کارگران را تضمین کند، هم بتواند باعث پیشرفت سریع‌تر پروژه شود .

بسیاری از تولیدکنندگان داربست‌های سنگین با استفاده از ورق سیاه که طی فرآیند نورد گرم ساخته‌شده، انواع مقاطع سنگین موردنیاز برای داربست‌های سنگین را تولید می‌کنند. لوله داربست سنگین دارای وزن و ابعاد مختلفی است، اما پرکاربردترین لوله داربست سنگین لوله‌هایی هستند که ضخامت آن‌ها از 5/1 میلی‌متر بیشتر است.

البته انواع مختلف این لوله‌ها در اندازه های 2 میلی‌متر،5/2 میلی‌متر،4 و 6 میلی‌متر نیز در بازار موجود هستند. اما دو  نوع پرطرفدار لوله داربست سنگین ابعاد 2و 5/2 میلی‌متر هستند.

 البته در پروژه‌های ساختمانی سنگین هم از لوله ‌های داربست با ابعاد ۴ و ۶ میلی‌متر استفاده می‌شود .همانطور که می دانید هرچه ضخامت این لوله ‌ها بیشتر باشد دارای استحکام بهتری هستند و وزن آن‌ها نیز با توجه به ضخامت آن‌ها افزایش پیدا می کند. به عنوان مثال وزن لوله‌هایی که ضخامت 2 میلی‌متر دارند 14 کیلوگرم است و لوله‌هایی که ضخامت 5/2 میلی‌متر دارند 16 کیلوگرم است.

  • لوله داربست سنگین چه تفاوتی با مقاطع سبک دارد؟

تفاوت بین داربست فلزی که با استفاده از لوله‌های سنگین ساخته‌شده اند و داربست‌های فلزی که با استفاده از لوله‌های سبک ساخته‌شده اند در نحوه ساخت این لوله‌ها و وزن آن‌ها است. همانطور که اشاره کردیم لوله‌های سبک دارای مقاطعی با ضخامت کمتر از 5/1 میلی‌متر هستند و وزن آن‌ها نیز کم است. اما لوله‌های سنگین ضخامتی بیش از 5/1 میلی‌متر دارند و وزن آن‌ها نیز بیشتر است. بنابراین لوله‌های سبک مناسب استفاده در پروژه‌های سبک و لوله‌های سنگین مورد مناسب استفاده در پروژه‌های بزرگ و سنگین هستند.

  • مزایای استفاده از لوله داربست سنگین چیست؟

مزایای استفاده از لوله داربست سنگین به شرح زیر است.

  1. سختی سطح مطلوب

علاوه بر مصالح ساختمانی که بر اثر شرایط جوی نامطلوب آسیب می بینند،داربست‌ها و تجهیزاتی که در پروژه‌های ساختمانی مورداستفاده قرار می‌گیرند نیز در معرض این آسیب ها هستند .بنابراین استفاده از لوله‌های سنگین که دارای ضخامت بالا و سطح سختی مطلوبی هستند می‌تواند از این آسیب های احتمالی جلوگیری کند. به همین خاطر از لوله‌های داربست سنگین در پروژه‌های سنگین استفاده می‌شود.

  • مقاومت در برابر فشارهای وارد بر داربست

در پروژه‌های بزرگ ساختمانی میزان فشاری که بر مقاطع داربست وارد می‌شود، بسیار زیاد است .بنابراین استفاده از لوله‌ها و اتصالاتی که مقاومت کافی و ضخامت بالا داشته باشند باعث می‌شود تا بتوانند فشارهای وارد شده بر داربست را تحمل کنند .

  • بالا بردن سرعت ساخت سازه و افزایش کیفیت آن

با استفاده از مقاطع سنگین داربستی در پروژه‌های بزرگ علاوه بر افزایش ایمنی کار، پیشرفت پروژه و سرعت اجرای آن نیز دوچندان می‌شود .بنابراین با توجه به ویژگی های مقاطع سنگین داربستی سرعت ساخت سازه و کیفیت آن افزایش می یابد.

  • قیمت مناسب

هرچه ضخامت لوله داربست بیشتر باشد قیمت آن گران تر است. به همین خاطر قیمت لوله‌های سنگین نسبت به مقاطع سبک بیشتر است! اما به دلیل بالا بودن استحکام و افزایش ایمنی از طریق استفاده از این لوله‌ها در داربست، پیشبرد پروژه سریع‌تر می‌شود و به این صورت بسیاری از هزینه های اضافی کاهش پیدا می کند. همین امر می تواند جبران قیمت بالای لوله‌های سنگین نسبت به لوله‌های سبک باشد.

کلام پایانی

انواع لوله‌های داربستی با توجه به ضخامت و وزن آن‌ها مناسب پروژه‌های خاصی هستند. بنابراین قبل از خرید انواع مقاطع موردنیاز بهتر است از مشاوره و راهنمایی کارشناسانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند استفاده کنید .چنانچه قصد خرید لوله داربستی را دارید می توانید از طریق تماس با کارشناسان مجموعه داربست پویابست اطلاعات کافی در رابطه با کیفیت و قیمت لوله‌های مورداستفاده در داربست‌های سنگین را به دست آورید.

error: محتوا این سایت محفوظ شده می باشد