مراحل نصب داربست فلزی

داربست فلزی

داربست فلزی از جمله تجهیزات کاربردی در صنعت ساختمان سازی است. برای نصب داربست فلزی ابتدا باید در خصوص دستورالعمل های نصب و استانداردهای لازم برای نصب اطلاعات لازم را کسب نمایید.  منظور از داربست فلزی در واقع ساختاری بوده که از چندین اتصال تشکیل شده و به یک تکیه گاه برای کارکنان تبدیل شده است. با نصب داربست می توان پروژه های مختلف همچون تعمیرات، بازسازی، ساختمان سازی، تمیز کاری، رنگ آمیزی و اموری از این قبیل را انجام داد.

نصب داربست فلزی به کارکنان این امکان را می دهد تا بتوانند امور فوق و موارد مشابه را در ارتفاعات به راحتی انجام دهند. برای به کار بردن داربست فلزی ابتدا باید آن را بر اساس اصول و استانداردهایی نصب نمود. نصب داربست فلزی نیازمند افراد باتجربه و ماهر است. نصاب داربست فلزی باید در این زمینه آموزش های لازم را دیده باشد و بتواند داربست را به صورت دقیق نصب کند.

داربست ها لوله هایی افقی هستند و از کنار هم قرار گرفتن لوله های افقی و عمودی داربست ایجاد می شود. برای نصب داربست فلزی لوله های 3 متری و لوله های 6 متری را در متراژ های بزرگ و کوچک به کار می برند. یک داربست خوب باید با بدنه سازه حدود 30 سانتی متر فاصله داشته باشد. داربست مثلثی، داربست چکشی ستاره و داربست چکشی نمونه هایی از داربست فلزی هستند. در داربست های مثلثی نصب به صورت نر و ماده انجام شده و تجهیزات به راحتی به یکدیگر وصل می شوند.

مراحل نصب داربست فلزی

در نصب داربست فلزی رعایت نکات استاندارد و نصب درست و اصولی داربست اهمیت زیادی دارد. زیرا نصب غیر اصولی این تجهیزات سلامت جانی کارکنان را تهدید می کند و می تواند باعث بروز اتفاقات ناگواری شود. به همین علت برای نصب داربست فلزی باید از نصاف داربست فلزی کمک گرفت. این افراد در این زمینه تخصص و مهارت دارند و نصب را بر اساس اصول مشخص انجام می دهند.

ستون داربست

مراحل نصب و نحوه بستن داربست های فلزی می تواند به دلایل مختلفی متفاوت باشد. اما به طور معمول، مراحل نصب داربست به صورت زیر است:

  • مشخص کردن نقطه های گوشه برای نصب داربست فلزی
  • اضافه کردن صفحه خاک و صفحه پایه و تنظیم نمودن آن ها
  • نحوه چیدمان قطعات
  • نصب پایه های عمودی استاندارد داربست فلزی و متصل کردن آن ها به وسیله سنگ درب و تخته
  • فاصله داربست ها تا ساختمان و کنترل نمودن آن ها
  • استفاده از پین ها و گره ها
  • کامل کردن نصب داربست فلزی
  • استفاده از لوله های مهاری
  • استفاده از سکو
  • ایجاد پله های داربست فلزی

برای نصب داربست باید توجه داشته باشید که پهنای قرارگاه کار نباید از 50 سانتی متر کمتر بوده، لوله ها و بست هایی که مورد استفاده قرار می گیرد باید از جنس فولاد محکم و دارای قطر 3/48 و ضخامت بیرونی 4 میلی متر باشند. تیرهای استفاده شده در داربست فلزی باید دارای حداقل سه پایه عمودی منسجم باشند و برای اطمینان به پایه های عمودی وصل شوند. به علاوه فاصله داربست از خطوط برق باید حداکثر یک متر تعیین شده باشد.

ایمنی داربست فلزی

دقت در استفاده، جمع آوری و نصب داربست فلزی از اهمیت زیادی از نظر ایمنی برخوردار است. توجه داشته باشید که پس از انجام کارهای روزمره باید تمامی تجهیزات از روی داربست جمع شوند. بار موجود باید به صورت یکنواخت بر روی تمام داربست پخش شود. همچنین زیر کابل ها یا طناب هایی که احتمال بریدگی و ساییدگی آن ها وجود دارد، باید از بالشتک های مخصوص استفاده شده باشد.

از دیگر نکاتی که باید در مورد ایمنی داربست فلزی بدانید این است که این داربست تا حد مشخصی توان و مقاومت دارد؛ به همین علت باید از قرار دادن بار بیش از حد روی آن ها پرهیز شود. همچنین به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی نباید بر روی داربست هایی که دچار آسیب شده اند و یا ناقص هستند، کار کرد. نکته آخر هم این است که نصاب داربست فلزی باید در شرایط بد آب و هوایی کار خود را تعطیل کند تا مشکلی پیش نیاید. 

error: محتوا این سایت محفوظ شده می باشد