تور ایمنی داربست چیست ؟

تور ایمنی داربست| آیین‌نامه ایمنی تور حفاظتی داربست

رعایت استانداردهای ایمنی داربست فلزی و استفاده از تور ایمنی داربست جز ملزوماتی است که هنگام ساخت یک سازه باید به آن توجه شود. به دلیل این‌که ممکن است هنگام ساختمان‌سازی مصالح مختلفی از طبقات بالای ساختمان روی عابرین پیاده بیافتد و حوادث ناگوار ایجاد کند و یا اینکه احتمال سقوط کارگران از روی داربست وجود دارد، بنابراین برای پیشگیری از این اتفاقات استفاده از تور ایمنی حفاظتی متناسب با نوع کار یکی از نکات ضروری است ، اینگونه از تورهای حفاظتی می توانند از انواع جنس های مختلف ساخته شوند که بنا بر نوع کار نوع توری حفاظتی انتخاب می شود

تور ایمنی داربست چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

تور ایمنی داربست نقش یک محافظ کلی را ایفا می‌کند که از سقوط اشیا و افراد در پروژه‌های ساختمانی جلوگیری می‌کند. بر اساس آیین‌نامه ایمنی تور حفاظتی داربست، ویژگی‌های این محافظ کلی به شرح زیر می‌باشد.

  • استاندارد EN-1263-1
  • ابعاد مش تور ۴۵×۶۰ یا ۱۰۰ میلی‌متر
  • طناب‌های نگهدارنده دور تور باید حداقل دارای قدرتی معادل ۳۰ کیلو نیوتن باشند.
  • حداقل میزان جذب انرژی kj ۴.۱۴ باشد.

هنگام خرید تور ایمنی داربست معمولاً مشخصات و ویژگی‌های آن، گواهینامه‌های تور ایمنی داربست، آزمایش‌ها و موارد خطرناک به همراه تور وجود دارند؛ بنابراین بهتر است قبل از نصب تور آموزش‌های لازم به کارگران داده شود تا بتوانند به روش مناسب این تورها را نصب کنند. البته روش نصب تور ایمنی داربست متفاوت است و می‌توان به دو صورت افقی و عمودی این تورها را نصب کرد.

  • روش نصب عمودی

تور ایمنی داربست عمودی برای پوشش دادن فاصله بین طبقات مورداستفاده قرار می‌گیرد. عرض این تورها ۵ متر است و از جنس پلی‌پروپیلن ساخته‌شده‌اند. این تورها دارای یک فریم آلومینیومی هستند و مقاومت بالایی در برابر نور خورشید دارند. تورهای ایمنی از طریق فریم‌های آلومینیومی به سازه وصل می‌شوند و اتصالات محکمی دارند. بیشتر از این تورها در ساختمان‌هایی استفاده می‌شود که بنا هیچ‌گونه لبه‌ای ندارد و بدون محافظ است.

  • روش نصب افقی

تور ایمنی داربست افقی در پروژه‌هایی استفاده می‌شود که قرار است کارگران بدون حفاظ روی سقف یا تیرها کار کنند. در این مواقع تمام سطح کار به‌وسیله توری پوشش داده می‌شود. با توجه به اینکه تور ایمنی داربست دارای مقاومت بالایی است کارگران می‌توانند به‌راحتی روی آن بایستند و به کارشان ادامه بدهند.

آیین‌نامه ایمنی تور ایمنی داربست شامل چه مواردی می‌شود؟

بر اساس آیین‌نامه ایمنی طور ایمنی داربست، زمانی که افراد و کارگران به بخش زیرین ناحیه کار دسترسی داشته باشند و احتمال داشته باشد که مصالح روی سر آن‌ها سقوط کند، کارفرما باید از تور محافظ داربست برای جمع‌آوری نخاله‌ها در منطقه کاری استفاده کند و این تور باید به‌صورتی نصب شود که بین تور و کارگر هیچ‌گونه مانعی نباشد. در ادامه به مواردی که در آیین‌نامه ایمنی تورهای ایمنی داربست آمده است اشاره می‌کنیم.

  • محل نصب تور ایمنی داربست حداقل ۲ الی ۴ متر و حداکثر ۴ الی ۶ متر بایستی پایین‌تر از ناحیه یا تراز کاری باشد.
  • تور حفاظتی داربست باید از کناره‌های ناحیه کاری، ۲ تا ۴ متر بیشتر ادامه داشته باشد.
  • تور ایمنی داربست که متشکل از چندین تور است، باید به‌صورت ایمنی به هم متصل شود تا بتواند نیروی برابر یا بزرگ‌تر از آن را جذب کند.

مزایای استفاده از توری ایمنی داربست چیست؟

تورهای ایمنی داربست که با نام توری نجات نیز شناخته می‌شوند یک شبکه توری انعطاف‌پذیر و قابل ارتجاع هستند که در پروژه‌های ساختمانی مرتفع و سازه‌های بلند از آن ا استفاده می‌شود. این توری‌ها زیر پای کارگران قرار می‌گیرد و از سقوط یا آسیب‌دیدگی آن‌ها جلوگیری می‌کند. به خاطر اینکه این توری‌ها باید در صورت سقوط افراد از هرگونه صدمه و آسیب جلوگیری کنند، نوع بافت آن‌ها با توری‌های دیگر متفاوت است.

 این توری‌ها هیچ گرهی ندارند و چشمه‌های آن‌ها با توری‌های دیگر متفاوت است. برای نصب و برپایی تورهای ایمنی داربست باید از افرادی که در این زمینه تخصص و تجربه‌دارند کمک بگیرید. چراکه نصب این توری‌ها باید با استفاده از نگهدارنده های مطمئن و هارنس صورت بگیرد.

قبل از نصب باید ازنظر کیفی و ایمنی این تورها، توسط بازرسان متخصص کنترل شوند. به برخی از مزایای استفاده از توری ایمنی داربست اشاره می‌کنیم.

  1. امکان نصب سریع و جداسازی آسان
  2. امکان انتقال طبقه به طبقه در مدت‌زمان اجرای پروژه
  3. امکان جمع‌آوری و استفاده مجدد در پروژه‌های بعدی
  4. محافظت از ریزش مصالح و سقوط کارگران
  5. امکان اتصال آسان به اسکلت‌های فلزی، بتنی و انواع داربست
  6. زیبا نمودن نمای ساختمان

error: محتوا این سایت محفوظ شده می باشد