بزرگترین خطرات و خطاهای رایج داربست فلزی

زمانی که شما یک داربست را کاملا صحیح نصب کنید، در واقع زمینه ای را فراهم می کنید تا کارگران به شکلی کاملا ایمن به فعالیت بپردازند. در صورتی که نصب داربست به درستی انجا نشود، می تواند خطرات بسیاری را برای افرادی که روزانه، مدت زمان زیادی به فعالیت روی داربست می پردازند، به همراه داشته باشد. در این مطلب با پویابست همراه باشید تا به تمامی اطلاعات در رابطه با خطرات داربست فلزی در صورت رعایت نکردن ایمنی به هنگام نصب آن، بپردازیم.

  • بزرگترین خطرات و خطاهای رایج داربست فلزی چیست؟

داربست های فلزی، علاوه بر این که می توانند روند عملیات ساخت و ساز را پیش ببرند، از سویی دیگر می توانند منجر به از دست رفتن جان کارگران شوند! معمولا حوادثی که برای کارگران به وجود می آید به شرح زیر هستند:

  1. لیز خوردن
  2. پرت شدن از روی داربست
  3. سقوط اجسام از روی داربست
  4. از هم جدا شدن اجزای داربست حین کار

از بین آن ها، بزرگترین خطر قطعا می تواند به مرگ کارگران ختم شود. تمامی موارد ذکر شده، در صورتی به وجود می آیند که به هنگام نصب داربست، از فردی ناکاربلد و بی تجربه استفاده شود. در این طور مواقع، فرد موجب خطاهایی می شود که تبعات بسیار نامناسبی را با خود به همراه دارد. برخی از این خطاها به شرح زیر هستند:

  1. تیرهای افقی باید حداقل دارای 3 پایه عمودی متصل به زمین باشند. در صورتی که نصاب این مورد را مد نظر خود قرار ندهد، داربست دارای ایمنی کامل نیست.
  2. رعایت نکردن فاصله 2 متری، بین تیرهای افقی نیز یکی از خطاهای رایج نصب داربست ها است.
  3. در صورتی که برای هر سکو، حداقل 2 تخته الوار استفاده نشود، داربست خطر ریزش را به همراه خود دارد.
  4. زاویه داربست ها باید به درستی تنظیم شود. در صورتی که داربست کج نصب شود، خطر لیز خوردن کارگران بسیار بالا است.
  5. با رعایت چه نکاتی از حوادث داربست ها جلوگیری می شود؟

بررسی های اخیر نشان داده اند که حدود 72 درصد از کارگرانی که در حین کار آسیب می بینند، به دلیل وجود داربست هایی است که بدون رعایت نکات ایمنی، نصب شده اند. خوشبختانه بسیاری از حوادث ناشی از داربست فلزی قابل پیشگیری هستند؛ البته در صورتی که شما بودجه و مکانیسم های مناسب برای جلوگیری از این حوادث ها را به همراه داشته باشید. دیگر مواردی که باید به هنگام نصب داربست مد نظر خود قرار داد تا از بروز حوادث جلوگیری شود، به شرح زیر هستند.

  • به طور منظم داربست ها را مورد بررسی قرار دهید

داربست ها را باید در طول پروژه مورد بررسی قرار دهید تا از سالم بودن آن ها اطمینان کامل پیدا کنید. یکی از اصلی ترین موارد در ایمنی داربست های فلزی، سالم بودنشان است. کارگران باید روزانه، پس از اتمام شیفت های کاری، ابتدا به بررسی داربست ها بپردازند تا در صورت بروز هر گونه خرابی، قبل از شروع شدن شیفت بعد آن را به مسئول مربوطه اطلاع دهند.

  • وضعیت پایداری داربست ها را بررسی کنید

داربست های فلزی روزانه وزن بسیاری را متحمل می شوند، به همین خاطر بعید نیست که پایداری آنها بعد از گذر مدت زمانی به مشکل بخورد. لذا در کنار بررسی وضعیت سالم بودن داریست ها، باید به پایداری آن ها نیز توجه کرد. کارگران می توانند پس از بررسی ظاهری، به بررسی پایداری بپردازند و از بروز حوادث احتمالی، پیشگیری کنند.

  • بررسی نکاتی که پیمانکاران به هنگام اجاره داربست باید بدانند

پیمانکاران، اولین قدم و در واقع مهم ترین قدم را در زمینه ایمنی داربست ها را بر می دارند. خطرات داربست های فلزی همان طور که اشاره کردیم، بسیار زیاد است. حال، اگر پیمانکار نیز در این بین توجه مناسب را به هنگام اجاره و نصب این سازه ها نداشته باشد، عملا زمینه ای را فراهم کرده تا کارگران را به خطر بی اندازد. نکات زیر، به شما کمک می کند تا به عنوان یک پیمانکار، کاملا اصولی در حوزه داربست ها عمل کنید.

  • پایبند دستورالعمل ها باشید

مجموعه ای از دستورالعمل ها وجود دارد که وقتی داربستی را نصب می کنیم، می بایست به آن ها عمل کنید. مواردی همچون رعایت نکات بهداشتی، ایمنی، حداکثر ظرفیت و غیره در این بخش قرار می گیرند.

  • نحوه صحیح نصب را به کارگران آموزش دهید

مهم است که کارگران قبل از نصب اصولی و صحیح داربست ها، آموزش های لازم را فراگیرند. می توانید برای آن ها دوره هایی را ارائه دهید یا خود مسئول آموزش نصب ایمن داربست های فلزی، برای آن ها باشید.

  • کارهای دور از ذهن انجام ندهید!

اگر به هنگام نصب یا استفاده از داربست ها، روی آن ها برف یا یخ بود، به طبع استفاده از آن ها نه درست است و نه ایمن! سرعت بخشیدن به کار به هیچ عنوان ارزشی ندارد، زمانی که جان شما یا کارگرانتان در خطر باشد.

  • چه قسمت هایی از داربست باید به طور منظم بررسی شود؟

همان طور که اشاره کردیم، مهم است که داربست را به شکل روزانه مورد بررسی قرار دهیم تا از بروز حوادث ناگوار جلوگیری کنیم. مواردی که باید به هنگام بررسی مد نظر خود قرار دهید شامل پایه ها، استانداردها، دفتر کل، مهاربند ها، بلاگ ها، ترانزوم ها، کوپلینگ، روابط، پانسیون، گاردریل، صفحه انگشتان پا و نردبان.

سخت پایانی

به هیچ عنوان نمی توان اهمیت ایمنی داربست ها را نادیده بگیریم و همین موضوع باعث می شود تا ما در پویابست، داربست هایی را برای شما ارائه دهیم که از تمامی مقررات ایمنی پیروی می کند. ما همچنین به ارائه خدمات بازرسی داربست ها نیز می پردازیم تا از ایمنی و سالم بودن آن ها، اطمینان کامل را حاصل کنید.

error: محتوا این سایت محفوظ شده می باشد